
Nieuws
Webinar veranderingen op de bedrijfswagenmarkt
Vanaf 2025 vervalt de grijskentekenregeling voor bedrijfswagens. Dat betekent het einde van de ondernemersvrijstelling....
Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
In een autoregeling leg je afspraken vast tussen de werkgever en werknemer over de (lease)auto van de zaak. Een belangrijk document dat onderdeel is van het arbeidscontract.
Door stijgende autoprijzen en de hogere bijtelling voor alle niet volledig elektrische auto’s kost privé rijden steeds meer voor jouw medewerkers. Een ander effect is dat medewerkers niet meer worden gestimuleerd om een zuinige en goedkopere auto te kiezen. Het verschil tussen 22% over een auto van €33.000,- of €35.000,- is gewoon niet groot genoeg meer. Het gevolg is hogere kosten voor het wagenpark en hogere kosten voor medewerkers.
Neem een stimuleringsmaatregel op in de autoregeling, beloon mensen die een goedkopere auto kiezen.
Op deze wijze beperk je mensen niet in hun vrijheid, maar bied je een goed alternatief die voor zowel werkgever als werknemer financieel aantrekkelijk zijn.
Het elektrische rijden komt eraan of staat al (letterlijk) voor de deur. Medewerkers blij, lagere bijtelling, werkgever blij, vermindering van de CO2 uitstoot. Een onvermijdelijk gevolg is dat er moet worden nagedacht over de laadvoorziening. Zowel op het bedrijf als bij de medewerker thuis. Niet iedere medewerker heeft de mogelijkheid om thuis een laadvoorziening te plaatsten.
Spreek in de autoregeling duidelijk af dat een medewerker verantwoordelijk is voor het regelen van een laadvoorziening op het huisadres. Of dit nu op eigen terrein is of op een openbare parkeerplaats.
Zo voorkom je dat je als werkgever van alles moet regelen. Bijvoorbeeld het aanvragen van een openbare laadvoorziening bij de gemeente wat over het algemeen een langdurig en vervelend proces is.
Niet handig, een nieuwe leaseauto besteld en voordat deze geleverd wordt treedt de nieuwe medewerker al weer uit dienst. Het komt vaker voor dan je misschien zou denken.
Leg vast vanaf welk moment een nieuwe medewerker een nieuwe leaseauto mag bestellen en leg vast waar een medewerker tot die tijd recht op heeft.
Zo voorkom je discussies tijdens de sollicitatieprocedure en zit je niet met onnodige kosten opgescheept indien iemand besluit snel weer uit dienst te treden.
Het mogen overschrijden van het maximale leasebudget is voor sommige medewerkers een fijne arbeidsvoorwaarde. Zo kunnen zij toch die ene uitvoering kiezen die ze graag willen hebben. Laat die andere maar in een grijze muis rondrijden toch? En tanken in het buitenland, vaak moet dit ook privé worden betaald. Ook zijn er werkgevers die een eigen bijdrage vragen voor privégebruik.
Zorg dat er duidelijk in de regeling staat welke kosten voor privédoeleinden zijn en dat deze worden verrekend de bijtelling.
Op deze wijze voorkom je dat deze kosten voor privégebruik niet kunnen worden verrekend met de bijtelling. De belastingdienst eist namelijk dat het vooraf is afgesproken met de medewerkers.
Medewerkers hebben recht op onbetaald ouderschaps- en zorgverlof. Dit betekent in de regel dat een medewerker voor een langere periode geen werkzaamheden verricht. Wat doe je dan met de leaseauto?
Neem in de autoregeling op of een medewerker kan blijven rijden in de leaseauto en wie er voor de kosten opdraait. Maar ook hoe deze kosten verrekend worden.
Zo is het voor een medewerker direct duidelijk welke gevolgen dit heeft voor de leaseauto. Het voorkomt een boel discussie.
Vanaf 2025 vervalt de grijskentekenregeling voor bedrijfswagens. Dat betekent het einde van de ondernemersvrijstelling....
In 2025 eindigt de vrijstelling BPM voor niet-elektrische bestelauto’s voor ondernemers. U betaalt vanaf 2025 belasting over een nieuwe bestelauto. Hoeveel dat is, hangt af van de CO2-uitstoot van de auto.
In deze blog legt WagenPartners de zakelijke leasevormen uit met de verschillende voor- en nadelen.